- Un altre tema és la organització del Congrés Nacional del sindicat que està previst que se celebri el novembre vinent. El Congrés Nacional és el màxim òrgan de presa de decisions de la Intersindical. En el Congrés s’ha de triar el nou Secretariat Nacional i el nou/va Secretari/a General. O renovar els càrrecs en exercici.
Els congressos s’han de celebrar cada 4 anys i si hagués estat així, aquest s’hauria celebrat el 1r cap de setmana de juliol però ha estat ajornat fins el novembre. No s’ha donat cap explicació als afiliats/des.
L’últim Congrés va ser el 30 de juny de 2018. Mesos abans s’havien constituït dos grups, un que pretenia que el Secretari General fos en Sergi Perelló i l’altre que continués sent en Carles Sastre.
Per poder presentar una sola candidatura al Congrés, 4 dies abans, el dimarts 26 de juny, les dues parts van pactar i van posar aquest pacte per escrit. En aquest acord s’hi deia, entre altres coses que, seria Secretari General en Carles Sastre de 30 de juny de 2018 a 30 de juny de 2020 i que després, seria Secretari General en Sergi Perelló d’1 de juliol de 2020 a 1 de juliol de 2022. No es parlava de dates posteriors perquè en principi aquest primer cap de setmana de juliol hauríem d’haver fet el nou congrés. Tal com indica aquest document:
“Els Estatuts de la Intersindical estableixen que al Congrés Nacional hi podran votar uns nombre de delegats triats per cada Federació, però en aquell congrés de 2018, així com els anteriors, es va deixar votar tots els afiliats de La Intersindical-CSC. Ho he preguntat personalment a diverses persones que hi eren, i així va ser. Teniu aquí captura de pantalla del que diuen els estatuts i, més avall, l’enllaç a aquests mateixos.”
Estatuts de La Intersindical-CSC
És estrany que la Intersindical-CSC tingui aquesta manera de fer tan poc democràtica, sobretot quan no és la manera de fer habitual. Fins ara han pogut votar tots els afiliats.
Enguany, el Secretariat Nacional (que és qui porta les regnes del sindicat entre congrés i congrés) ha decidit que aplicarà estrictament els Estatuts. I això ha generat polèmica entre altres motius perquè hi ha el precedent de la constitució irregular de la Federació de Serveis Públics (que en parlarem més endavant). Per què han de ser uns delegats, que no sabem com i qui els escollirà, els que han de triar per tots? I en segon lloc, també cal que ens preguntem si el cens serà accessible, si hi haurà les mateixes irregularitats que hi va haver per a la constitució de la Federació de Serveis Públics i si, en definitiva el procediment serà net. I qui sap quins seran els criteris per escollir aquests delegats, més enllà de la comissió, formada per quatre persones, encarregades d’organitzar el congrés? No ho sap ningú. Més ben dit, segur que ho saben aquells membres del Secretariat Nacional afins a l’actual Secretari General.